VALORACIÓ I REFLEXIÓ DELS PRESSUPOSTOS MUNICIPALS 2019

Les actuacions pensades per acontentar el clienterisme passen per sobre de les polítiques de proximitat i del benestar de la població.

Les propostes treballades en assemblea oberta sobre recaptació, millora de la inversió social o participació ciutadana i mobilitat van quedar anul·lades des del començament sense cap possibiliat de negociació.

Les trobades que vam tenir amb l’equip de govern per a parlar del pressupost municipal d’aquest 2019 van quedar tancades quan se’ns va comentar –des de el primer dia– que l’exercici ja estava tancat tant en recaptació com en inversions i que “només estaven oberts a petites modificacions”. Les propostes treballades en assemblea oberta pel que fa a la recaptació, a la millora de la inversió social, a la participació ciutadana i a la mobilitat –entre d’altres– van quedar anul·lades des del començament sense cap possibilitat de negociació.​

Les principals propostes que han estat rebutjades:​

- Trasllat de l’edifici de Gestvia al Museu del Turisme. Actualment es vol fer un edifici d’un cost de 700.000 euros inicials.

- Proposem bonificar l’IBI als immobles més petits amb famílies amb pocs recursos econòmics, i gravar més als immobles més grans amb famílies amb molts més recursos. Apujar l’IBI als pisos buits, als d’entitats bancàries i als hotels.

- Establir que entre un 15% i un 25% del pressupost d’inversions hauria de ser consensuat amb la ciutadania: pressupostos participatius reals. Actualment és un 6.5%.

- Dur a terme un estudi seriós per saber què i quan aporten al municipi actes com l’Ironman, la Volta Ciclista o la Fira i, per tant, si són o no són justificables les altes subvencions que reben de l’Ajuntament. Cal estudiar si reverteix directament en benefici del municipi o aquest queda només en l’àmbit privat per replantejar-ne o anul·lar-ne l’activitat.

- Augment d’un 30% de la despesa en les atencions socials. Davant el creixent empobriment i precarietat de la població del nostre municipi considerem urgent i innegociable aquest increment.

- Dotar d’eines i estructures per provar un nou model de gestió directa de serveis municipals. Estudi per corregir la privatització de serveis públics per redreçar-ne i sanejar-ne la gestió.

- Ampliar la partida d’atenció a la violència de gènere i iniciar els tràmits per crear un Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) a la nostra ciutat.

- Establir mesures concretes per a la gent gran, sobretot, per a la de família monoparental i amb pocs recursos. Elaborar un programa de cohabitatge amb joves que ho necessiten.

- Més actuacions en la gestió de la recollida de residus porta per porta.

- Platja per a ús preferent d’animals de companyia. 100 metres lineals de platja situats entre el Camp de Futbol de Mar i la línia de mar. ​

Al nostre entendre, les línies que s’han traçat per aquest 2019 són la continuació d’unes polítiques orientades a acontentar la xarxa clientelar i els lligams empresarials que condicionen i conformen l’equip de govern. Un sistema d’extracció pública que passa a mans privades –en forma de suculentes quantitats de benefici– que, com a contrapartida, comporta més desigualtat entre els habitants de la població. Consegüentment, les polítiques emmarcades al macroesdeveniment i al cop d’efecte passen per sobre d’un model de gestió ajustat i basat en la proximitat en què es recullin les demandes i necessitats ciutadanes. Per fer-ho possible i, tot i que en els mitjans els facin dir el contrari, el govern necessita tancament, control polític i blindar-se davant de la participació ciutadana.