PROPOSTES PRESSUPOSTOS MUNICIPALS 2019

Després de moltes jornades de treball, la CUP de Calella va celebrar assemblea oberta per parlar sobre els pressupostos municipals del 2019.
Aquestes són les propostes treballades i debatudes que estem defensant en el Ple de Pressupostos. També incloem les idees i iniciatives que entre totes vam generar.

•   Economia social i solidària​​

Volem una economia social i solidària per tal que els recursos que podem obtenir del municipi repercuteixin ajustadament en les veïnes i veïns del poble. Teixir, d'aquesta manera, xarxes econòmiques i socials.​​

IDEES I PROPOSTES:
- Destinar una part de la partida de promoció econòmica a l’economia social i solidària.
- Realitzar un estudi dels locals buits de Calella i afavorir la seva nova obertura amb negocis que demostrin cert requisits socials i solidaris.
- Excés de comerç, per tant no hi ha rendibilitat, els locals no s’ompliran. Es proposa que a canvi es faci habitatge social, que el local de baix pugui tenir la condició d’habitatge. L’ús comercial d’aquests locals és molt hipotètic.
- Incentivar negocis amb requisits socials, solidaris i de proximitat. Concepte de marca de proximitat (medi ambient).
- Clúster (tecnològic, altres..).
- Crear un pla per impulsar treball cooperatiu.
- Proposar ubicació al municipi d’una banca ètica.
- Donar llocs preferents a la Fira a entitats d’interès social, cultural, etc.
- Crear co-working.
- Ajudes a joventut .
- Crear una moneda social.
- Pisos buits. Respondre a cada desnonament amb una contra-acció. Gravar al màxim els pisos buits, més encara els pisos buits desnonats que té el banc.

•    Espai públic

IDEES I PROPOSTES:
- Platja per ús preferent d’animals de companyia. 100 metres lineals de platja situats entre el Camp de Futbol de Mar i la línia de mar. Inclou delimitació del perímetre, instal·lació de  cartells informatius, un sortidor d’aigua i un petit espai de jocs per als animals.
- Trasllat de l’edifici de Gestvia al Museu del Turisme.
- Adequació d’un pipi-can i espais d’infants.
- Ampliació de les zones peatonals.
-Implementar zona verda. Això entra en conflicte amb la idea de descongestionar de cotxes el poble. Contra-proposta: potser passar-ho a la perifèria i que els residents de Calella tinguessin la possibilitat de zona verda, però a les afores.
- Pla de màrqueting per dinamitzar el mercat. Parlar amb el Bisbe Sivilla i que fessin l’espai de restauració al mercat. Per tema de logística fer-ho cada dia seria complicat, però un dia per setmana seria possible.
- Hamaques, gestió exclusiva de l’Ajuntament.
- Possible concurs de noves guinguetes.
- Obrir els patis de les escoles per tal que la canalla que no van a clubs esportius puguin practicar esport. Assegurança per si els nens es fan mal. Seria viable, abans es feia: s’obrien les escoles i al final del dia venia la brigada per netejar. Cal destinar-hi recursos per poder mantenir-ho: els agents cívics podrien fer la funció de vetllar pels patis mentre estiguessin oberts. Necessària la voluntat política.
- Zona de la Riera Amunt.
- Ocupació dels espais públics per terrasses. Paguen les taxes corresponents a l’ocupació que fan de l’espai?
- Base Nàutica municipal. S’ha convertit en un club privat. Hem de mirar l’ordenança corresponent i denunciar el que pertoqui. En quant a l’ocupació de l’espai i degut a que la base nàutica fa servir espai més enllà del que li correspon, proposta: marcar el límit amb pintura per tal que tothom en sigui conscient.

•    Medi ambient

Els models turístics en general i el de Calella en particular es basen en la mercantilització dels recursos humans i naturals; des del propi paisatge fins a l’aigua, la terra, l’aire. En aquest procés es creen transferències de recursos i rendes que consoliden i potencien desigualtats. En conseqüència, totes les mesures encaminades a preservar i reforçar el control del poble sobre aquests recursos són prioritats emmarcades en l’eix ecologista de la CUP.

IDEES I PROPOSTES:

- Estudi per a la instal·lació d’un servei de Bici-Box (sistema d’aparcament segur de bicicletes) i eventual ubicació de dues unitats en els voltants de l’Estació de Tren i de la Piscina Municipal.
- Estudi d’un pla de mobilitat que impliqui la progressiva reducció de la circulació dels cotxes per dins de la ciutat i afavoreixi la  circulació per l’exterior.
- Noves actuacions en la gestió dels residus: porta a porta.
- Campanyes de conscienciació mediambiental destinades exclusivament a la franja marítima.
- Instal·lació de cartells a la platja de la petjada ecològica que suposen els residus.
- Pla eliminació de plàstic al domicili. Compra de bosses de plàstic biodegradables.
- Importància de l’educació en “Reduir consum”.
- Triplicar els recursos de les escoles per educar en Medi Ambient.
- Limitació en l’ús de l’aigua. Furt dels hotels. Idea de les cases de colònies que premien qui consumeix menys aigua.
- Envasos reutilitzables.
- Màquines que retornen diners si portes els envasos (es podria lligar amb la moneda local).
- Excursions escolars per explicar els voltants de Calella (territori).
- Semàfor verd, taronja, vermell a les empreses que tenen actituds més ecològiques.

•    Pla Educatiu d’Entorn (PEE) i joventut ​

Pensem que l’educació és bàsica pel futur del nostre poble i proposem engegar un PEE per transformar la xarxa educativa cohesionar-la, dotar-la d’objectius i metodologies comunes.

IDEES I PROPOSTES:
- Treballar per l’elaboració d’un PEE que plantegi una projecte educatiu integral de poble, tenint en compte tots els agents educatius (educació formal i no formal).
- Presentació de dades, estudi previ i actuació del PEE.
- S’ha donat una pèrdua de població jove: preu de l’habitatge; només 6.000 ajudes a joves; poques expectatives a nivell laboral. Es proposa augmentar partides destinades a afavorir aquesta població.
- Pisos de lloguer turístic. Produeixen un efecte negatiu en el preu dels pisos de lloguer perquè es redueix l’oferta.
- Formació d’adults. A la fàbrica Llobet hi és. Calella ha de ser una ciutat de serveis i una oportunitat és la formació en tots els nivells.
- L’actual equip de govern va dir que es faria un registre de pisos buits a mans d’entitats bancàries i encara no s’ha fet.

•    Feminisme i LGTBI

Davant de l’alarmant augment d’agressions masclistes i l’urgent necessitat de combatre aquesta xacra proposem:

- Ampliar la partida d’atenció a la violència de gènere i crear un Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) a la nostra ciutat.
- Desenvolupar el pla per llibertat LTGBI.
- Implementar un pla estratègic per fomentar el seguiment de l’esport en les dones.
- Creació de la plaça de tècnica per fomentar xerrades a escoles sobre masclisme.
- Extrapolar el punt lila durant tot l’any, sobretot a les zones d’oci.

•    Fiscalitat

Tenint en compte les grans desigualtats que existeixen a la nostra població apostem al màxim per uns impostos el més progressius possibles: menys recursos, menys càrrega impositiva. A més, creiem importantíssim aplicar més taxes al turisme per tal de revertir el efectes negatius que aquest ens provoca. Per tant, proposem:

- Aplicar 1€ més per persona i nit a la taxa municipal ja existents pel fer d’allotjar en un apartament i/o allotjament turístic a Calella. Entenem, a més, que aquests ingressos han de ser revertits en el municipi.
- Agafant el límits impositius que marca la legislació, el pagament de l’IBI ha d’anar d’acord amb el patrimoni i la zona en que es troba l’immoble. Proposem una bonificació als immobles més petits amb famílies amb pocs recursos econòmics, i gravar més al immobles més gran amb famílies amb molts més recursos.
- Hotels: determinar què paguen d’IBI i pujar-ho al màxim legal establert.
- IBI més alt als pisos buits.

•    Pla de Participació ciutadana integral

Degut a que les polítiques portades a terme pel govern estan pensades a macro-esdeveniments que donen beneficis sobretot a usos privats i a una part molt elitista de la població, plantegem obrir espais participatius per tal que sigui la pròpia població la que determini el model de ciutat i les seves prioritats.

IDEES I PROPOSTES:​
- Elaborar un Pla que determini mecanismes estables de participació ciutadana, com podria ser un Consell de Poble, per tal de tenir accions de participació ben definides i calendaritzades.
- Establir que entre un 15% i un 25% del pressupost hauria de ser consensuat amb la ciutadania: pressupostos participatius.
- Realitzar un estudi per saber què aporten i quan aporten al municipi actes com l’Ironman, la Volta Ciclista o la Fira i, per tant, si són justificables les altes subvencions que reben per part de l’Ajuntament. És necessari estudiar si reverteix  directament en el municipi o queda només en l’àmbit privat. Només amb informació real el poble pot decidir si l’interessa o no.
- Els pressupostos participatius acaben sent despeses corrents que l’actual equip de govern comptabilitza com a inversions.

•    Atenció Social

Davant el creixent empobriment i precarietat de la població del nostre municipi considerem urgent i innegociable les següents mesures:

- Increment d’un 30% de la despesa en les atencions socials.
- Crear un banc de terres cultivables
- Dotar econòmicament pla emergència del fred.
- Especial atenció a les famílies monoparentals grans amb necessitats. Compartir pis joves i grans.
- Voluntariat molt potent que hauríem de potenciar encara més. Apoderament del poble.
- Centres de dia municipals.

•    Municipalització de serveis públics

Ens volem dotar d’eines i estructures per provar un nou model de gestió directa de serveis municipals que no generi beneficis a les grans companyies. Més barat, més control, millors condicions, més eficient:

• Serveis i abastament d’aigua potable i clavegueram
  • Servei d’enllumenat públic
  • Servei de neteja viària i gestió de residus
  • Servei de recollida de brossa

IDEES I PROPOSTES:​
- Realitzar un treball encarat a revertir les privatitzacions dels serveis públics.

•    Seguretat

Calella compta amb una policia local pròpia i una comissaria de districte dels mossos d’esquadra, són dos cossos policials que ens agradaria diferenciar. Comptem amb els mossos d’esquadra com a policia reactiva i ens agradaria reforçar la policia local de Calella en l’àmbit proactiu i pròxim. Sabem que el GAV dels mossos d’esquadra no és capaç d’assumir tots els casos de violència de gènere dels municipis que abasta la policia local ha d’omplir aquest buit. Apostem per una policia a peu, propera, que conegui els problemes de la gent i que sigui part acceptada i indispensable.

IDEES I PROPOSTES:​
⁃    Creació punt lila permanent.
⁃    Pla educació policial respecte proximitat.
⁃    Cap policia sense formació.
⁃    Canviar el sistema d’educació viària a les escoles.

Proposem a l’Equip de Govern Municipal una relació de partides que considerem que podrien ajudar a perfeccionar el  Programa d’Inversions i de Despesa del Projecte de Pressupostos 2019. La nostra proposta suposa modificacions de crèdit assumibles respecte  a les partides equivalents de l’exercici anterior. Creiem que, acceptant, com és lògic, la preeminència de l’estructura del Programa de l’Equip de Govern, moltes d’aquestes partides tindrien cabuda en el Pressupost de Despeses i d’Inversions per a 2019.